ניהול דיגיטל לעסקים וחברות

ינואר 31, 2017
admin

ניהול דיגיטל על רגל אחת

אם נערוך סקר מהיר בין בעלי עסקים וננסה להבין מהי הפונקציה המרכזית בעסק, סביר להניח שנקבל תשובה אחידה. עסקים קטנים וגדולים מסכימים בפה מלא שמחלקת השיווק היא המחלקה הקריטית בעסק. אם ננסה להתמקד עוד יותר נגלה עד כמה הדיגיטל מהווה חלק משמעותי במחלקה הזו, וכמה ההצלחה שלנו תלויה בו. זוהי לא הפתעה מאוד גדולה, שכן כולנו – כבעלי עסקים וגם כצרכנים – מודעים לשינוי שעברנו בשנים האחרונות. כמעט כל עסק נמצא היום באינטרנט ומי שלא נמצא שם נתפס כמי שלא קיים. יתרה מכך, ריבוי העסקים הפעילים בזירה הדיגיטלית הוא שמחייב ניהול או לפחות ייעוץ דיגיטל ברמה הגבוהה ביותר. רק מי שיודע להשתמש בכל הכלים הדיגיטליים הקיימים יכול לתת תחרות אמיתית בשוק רווי כמו היום.

השפעת איש הדיגיטל על הארגון

הזירה הדיגיטלית מחייבת כל עסק וארגון להתאים את עצמם לתקופה. זוהי בדיוק הסיבה לכך שאיש הדיגיטל בחברות וארגונים -מהקטנות ועד חברות ענק הוא אחת הפונקציות המשמעותיות והחשובות ביותר. איש הדיגיטל הוא למעשה האדם שאמון על שימוש נכון בכלים הדיגיטליים להשגת מטרות הארגון, ועל בניית תמהיל שיווקי מדויק וריווחי בדיגיטל. תחום האחריות עדיין שונה מאוד בין חברה לחברה, אך ברמת העקרונית נכון לשתף את מנהל הדיגיטל בכלל התהליכים האסטרטגיים בחברה.

ניהול דיגיטל ונוכחות באינטרנט

בתחום המומחיות של מנהל דיגיטל (CDO) נכללים נושאים כמו איפיון שיפור או בניית אתר החברה, קידום האתר במנועי החיפוש באופן אורגני ובקידום ממומן, והקמת דפי נחיתה. בחברות קטנות מנהל הדיגיטל יהיה אחראי גם לניהול עמוד הפייסבוק, ערוץ היוטיוב, ועוד רשתות רלבנטיות לחברה כמו למשל אינסטגרם ולינקדאין. אם כל אלה לא מספיקים, הוא גם צריך לשמור על ערנות ולהגיב באופן מקצועי לאזכורים בפורומים וברשתות, לדאוג ליצירת תוכן מעניין ורלבנטי, לבנות רשת של שיתופי פעולה, ולהמשיך ללמוד את התחום כדי להציע שינויים והתאמות למגמות הקיימות.

ניהול דיגיטל בשירות

אזור נוסף שבו הולכים מנהלי דיגיטל ומטביעים חותם – יותר מבעבר – הוא מערכות המידע של החברה ובדגש על שירות עצמי וערוצי תקשורת עם הלקוחות. היום הלקוח דיגיטלי ומצפה ליצור קשר עם החברה בכל מקום שבו הוא נחשף אליה. החל מהפייסבוק ועד לאתר. הלקוח מצפה לקבל תגובה מהירה, אנושית ועניינית – וכשהוא לא מקבל את זה הוא בדרך כלל ימשיך למתחרים.

ניהול דיגיטל ותובנות עסקיות

מנהל דיגיטל (CDO) מחזיק מגוון רחב של מערכות. היתרון בריכוז של כל המערכות האלה תחת קורת גג אחת זה שיש בעלים למידע. כשיש בעלים למידע אפשר להתקדם למצב שבו "כל הקצוות נסגרות" והכל פניה מטופלת ומתועדת. כשמסתכלים על כלל המערכות – החל מהנראות באינטרנט ועד ללקוח שבקצה השרשרת אפשר לפרק את השלבים אחדש אחד וליצור תהליך מתמיד של שיפור ואופטימיזציה.

בקרת מדיה, ניתוח אפקטיביות ואנליזה שיווקית

למשל אם עד היום מנהל המכירות הגדיל ראש וממש מדד את איכות הפניות הנכנסות לעסק, מנהל דיגיטל (CDO) לוקח את הנושא עשר צעדים קדימה: איכות הפניות תימדד לפי מקור הפניה (פייסבוק, גוגל אורגני, גוגל בתשלום, יוטיוב, אינסטגרם וכו..), לפי קמפיין ספציפי, לפי מילת חיפוש מסויימת, ואפילו לפי קטגורית המכשיר ממנו נכנס הגולש. התיחקור הזה חשוב ומשתלם כי לפעמים אנחנו מגלים שאנשים שנכנסו מטלפון חכם התקשרו פי 3 יותר מאנשים שנכנסו לאתר מהמחשב הנייח. זוהי לא דוגמה קיצונית בכלל, ולפעמים פרסום בפלטפורמה מסויימת נכשל רק בגלל דוגמאות כאלה. כשיש למנהל דיגיטל גישה כוללת לכל התהליך הוא יכול לנקות את גורמי הבזבוז ולייצר נכסים דיגיטליים וקמפיינים שמשרתים את החברה. לשרת את החברה יכול להיות לשפר את שביעות הרצון והנאמנות של הלקוחות, לשפר את חווית הלקוח, או פשוט להגדיל רווחים.

ניהול דיגיטל זה לראות את התמונה הגדולה

כפי שאפשר להבין, איש הדיגיטל הוא האדם האחראי על התמונה הכוללת. בעוד אנשי מקצוע שונים מתמחים בכתיבה שיווקית, בפרסום בפייסבוק או בבניית דפי נחיתה, איש הדיגיטל אחראי על הפעילות של כל הגורמים הללו יחד. זוהי נקודת מבט אחרת, כוללת ומקיפה יותר, מזו שמאפיינת עסקים רבים בישראל המתמקדים בחלקים קטנים מתוך המערך הדיגיטלי כולו. עסקים קטנים עשויים להתמקד בפייסבוק בלבד, בעוד אחרים ישקיעו את כל מרצם (והונם) בבניית אתר אינטרנט. איש הדיגיטל יודע לתכנן, לסנן ולשלב היטב את כל מרכיבי הדיגיטל שיאפשרו לעסק להגיע ליעדים שהציב לעצמו. אם אצלכם בחברה מדברים בשפה של יעדים ומטרות – מנהל דיגיטל (CDO) הוא כנראה הפונקציה שחסרה לכם.

מאיפה מתחילים?

רגע לפני שאתם מפרסמים מודעת דרושים ומתחילים לחפש מנהל דיגיטל (CDO), עיצרו ובדקו האם נכון להתחיל ממנהל במשרה מלאה. עליכם להבין מה בדיוק הצורך שלכם ומה יהיה תפקידו אצלכם. אם כבר יש לכם אנשי שיווק דיגיטלי – מנהל אתר, מנהל שיווק או בעלי תפקידים אחרים בתחום הדיגיטל – האם אתם צריכים מנהל דיגיטל במשרה מלאה או אולי יועץ דיגיטל? עוד מכשול שעומד מול עסקים בבחירת מנהל דיגיטל הוא העובדה שהתפקיד חדש ולא ממש מוכר. כשמכניסים אדם חדש לתפקיד חדש יש אי בהירות לגבי תפקידו והסמכויות שלו מול אנשי מקצוע אחרים שכבר עובדים בחברה. במקרים אלה כדאי לבחון את האפשרות של העסקת מנהל דיגיטל (CDO) במיקור חוץ.

 

אולי יעניין אותך גם:

No comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *